Uncategorized

Rejse inspiration – New Zealand

I 2009 var en veninde og jeg ude at rejse, og vi var i New Zealand i lidt over tre uger. Her en lidt af vores billeder samt en smule af vores dagbog, til inspiration for andre rejselystne:)

04.04.09
Saa ankom vi til New Zealand i byen Christchurch, og da vi havde booket et hotel hjemmefra (og betalt hjemmefra), levede vi det dejlige luksusliv de to foerst naetter, paa et rigtig skoent hotel som hed ‘Hotel So’. Det var saadan rigtig specielt med high tech lysinstallationer, fladskaerme, forskellige lysfarver til forskellige humoer og vaekning med stile vandrislen. Vi fik her udnyttet deres traeningscenter et par gange, men har stadig taget en del paa.
Christchurch var bare en skoen by, som efteraaret saa smaat var ved at indhente, og traerne havde de flotteste farver, og der var den der duft i en koelig luft af visne blade. Saa skoent naar samtidig solen var lun og stemningen saadan lidt lilleby’s agtig.
Vi noed derfor Christchurch meget, og fik ogsaa set en Rugby kamp. En sport som isaer Australierne og New Zealaenderne gaar meget op i. Og vi kun bare godt lige de traenede maend der loeber rundt i spandex! Vi gik hele vejen og koebte udstyr (hatte og flag) for at stoette ‘Christchurch Crusaders’, og det hjalp aabenbart da de vandt. Det fejrede vi med en tur i byen, og har derfor kun faaet to timers soevn i nat. Det kan vi indhente naar vi bliver gamle:) Nu er vi saa tager med et busselskab (stray) til Kaikura laengere oppe af kysten, og skal videre nordpaa til Picton imorgen. Forhaabentlig:)

15.04.09
Saa er vi kommet til Queenstown efter en tur ned af vestkysten med busselskabet Stray. Vi har gjort nogle stop paa vejen og har oplevet alt for mange ting allerede! Vi tog fra Kaikura til picton efter at have moedt to danske piger, Julie og Louise, og sammen med dem ankom vi til Picton. En fin lille (aka befolkning paa 5 mennesker agtig) havneby hvor vi gik en smuk trekketur med hostellets hund Milly. Generelt har hele kysten bare vaeret et stort IH-AAH-OEH!!! For det har bare vaeret saa fantastisk smukt. Den naeste by vi tog til var Marahau ved Abel Tasman. Her boede vi paa Old MacDonalds Farm i to naetter. En rigtig farm uden nogen form for kontakt til omverdenen. Vi fik igen gaaet nogle smukke trekketure og jeg (Nanna) fik redet en smuk strandtur med et lokalt hesteudlejningsselskab.
Efter Abel Tasman tog vi til Barrytown som igen var en meget lille by. her naaede vi ikke at opleve saa meget, da vores bus broed sammen paa halvvejen og vi ventede 2-3timer paa at en skolebus kom og hentede os. Saa var der gratis aftensmad som betaling fra Stray og vi gik tidligt i seng. Morgenen blev brugt til en smuk tur ned til havet hvor boelgerne var som noget man ser paa film og bjergene lignede kaemper fra ringenes herre. Vi tog herfra mod civilisationen i Franz Josef som er en glacier-by. Her fik vi fantastiske burgere, fantastisk telefon forbindelse (noget som vi har laert at saette pris paa) og en god nats soevn inden vi naeste dag skulle ud og vandre i glacieren. Vi fik udleveret alt udstyr (turen kostede 95$ for en halfday) og begav os igennem regnskov for at komme til foden af den enorme glacier. En glacier som er verdens hurtigste bevaegende. den bevaeger sig ca. 1,5meter pr dag. Her brugte vi hele dagen paa at vandre rundt og havde en udfordrende oplevelse da vi skulle kraenge os igennem en lille bitte hul af is. Ret klaustrfobisk, men vi gjorde det, og overlevede selvfoelgelig.
Efter Franz Josef gik turen til Makuroa, en – igen meget lille by, hvor vi overnattede i smaa hytter. Vi rejste alle disse destinationer med de to soede jyder og noed hinandens selskab. Vi har aftalt at moedes i DK og rigtig feste igennem i Holstebro hvor de bor, da det skulle vaere skide godt!? 😉
Nu er vi saa i Queenstown. Verdens smukkeste mest hyggelige by. Det er naesten saa idyllisk at man braekker sig. Vi har festet, gaaet ture og bare slappet af. Imorgen er det videre nordpaa hvor vi skal riverrafte og saa mod Christchurch igen.

Spørg endelig løs hvis der er noget I vil vide:)

Standard

4 thoughts on “Rejse inspiration – New Zealand

1. Ondt indlæg! 😉 Jeg rejste til Australien for to år siden sammen med to veninder, og har siden fortrydt inderligt at vi ikke også tog til New Zealand (selvom jeg ikke ville undvære noget som helst af turen til Australien!)! Sidder her og overvejer om jeg kan efterlade alt og tage afsted i morgen? 😉

2. Marie-Louise says:

Hejsa :))
    Virkelig skøn blog du har dig. Det er altid så inspirerende at læse dine indlæg 🙂
    Vdr. dette indlæg, så rejser jeg og en veninde på jordomrejse til næste forår og Australien/New Zealand er en af destinationerne undervejs! Så jeg ville egentlig høre om du også har besøgt Australien og i såfald, hvilket rejsemål (New Zealand eller Australien), du finder mest interessant? Eller mest egnet til en jordomrejse?

God aften,
    Marie-Louise

• Hej Marie-Louise,
      Hvor er det dejligt at nogen gider at læse med:)
      Jeg har været meget glad for både Australien og New Zealand. Hvis I skal afsted hen over nytår (nu skriver du godt nok forår, meeeennn) så skal I helt klart forbi Falls festival, som er en festival lidt uden for Melbourne. Der er meget at komme efter i Australien, og hvis I har tid nok, så er Australien det FEDESTE backpackerland. Når det så er sagt, så har mit yndlings rejsemål nok været New Zealand. Det er svært at putte fingeren på hvad det er, men naturen er simpelthen et kapitel for sig. Ligeledes har New Zealand tre-fire bus selskaber (Stray, Kiwi osv.) som tilbyder en samlet pakke, hvor man kommer tæt på andre unge rejsende. helt klart anbefalelsesværdigt – og billigere end andre rejseformer dernede.

Håber du kunne bruge det til en smule – jeg synes i skal besøge begge lande:)

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.